مس و خاتم (صنایع دستی خاتم کاری روی مس)

در هنر مس خاتم با استفاده از قطعات کوچک چوب، رنگ و استخوان شتر با دقت و ظرافت بر روی ظروف مسی کار می شود و اثری هنری خلق می شود.

مس و خاتم (صنایع دستی خاتم کاری روی مس)

در هنر مس خاتم با استفاده از قطعات کوچک چوب، رنگ و استخوان شتر با دقت و ظرافت بر روی ظروف مسی کار می شود و اثری هنری خلق می شود.

در خاتم کاری که بر روی چوب پیاده می شود، تمام سطح کار با خاتم پوشیده می شود. اما در مس و خاتم بخشی از ظرف مسی نمایان است و تنها قسمت هایی از کار با خاتم پر می شود. هنر مس و خاتم با نام های مس خاتم، خاتم کاری روی مس و مس و خاتم کاری نیز معروف است.

  • ۰
  • ۰

گزخوری مس و خاتم

بسیاری از افراد برای تزیین و دکوراسیون منزل خود اهمیت فراوانی قائل هستند و در میان اجناس و ابزار موجود در بازار، سعی می‌کنند زیباترین و منحصر به فرد ترین آنها را انتخاب کنند. گز خوری مس و خاتم یکی از ظروف صنایع دستی رشته هنری مس و خاتم است که علاوه بر کاربرد خاص خود در پذیرایی، تزیین و زیباسازی فضا نیز استفاده می شود.

گزخوری مس خاتم دارای بدنه با محفظه مدور است که با درپوش زیبایی کامل می شود. بدنه این ظرف از جنس فلز مس می باشد که با دقت و مهارت فراوان صیقل خورده و سپس بر روی آن خاتم‌کاری اجرا شده است.

کاربرد گز خوری مس و خاتم در مهمانی ها و پذیرایی ها می باشد. به این صورت که می‌توانید درون این ظرف گز، آجیل و شکلات و غیره را قرار داده و از مهمانان خود پذیرایی کنید. در مواقع دیگر نیز می توانید این ظرف را به عنوان یکی از ظروف دکوری زیبا در دکوراسیون اتاق خود قرار دهید و از زیبایی آن لذت ببرید.

خاتم کاری روی مس چیست؟

یکی از هنرهای تلفیقی که در طی قرن حاضر در صنایع دستی اصفهان ظهور یافته است، خاتم کاری روی مس می باشد. همانگونه که می دانید خاتم کاری یکی از هنرهای اصیل با پیشینه تاریخی طولانی است. به همین دلیل این هنر ظریف و زیبا که در زمره دشوار ترین هنرهای دستی ایران به شمار می آید دارای ارزش مادی و هنری فراوانی است.

هنر خاتم کاری عبارت است از قرار دادن تکه های بسیار ریز و هندسی و منظم چوب در کنار یکدیگر که در رنگ های مختلف از چوب درختان و گیاهان گوناگون ساخته می شود. در خاتم کاری تمام سطح ظرف با استفاده از این قطعات هندسی زیبا پوشانده می‌شود اما در هنر خاتم کاری روی ظروف مسی یا مس و خاتم، تنها بخش هایی از ظرف خاتم کاری می شود و بقیه سطح ظرف به صورت فلز مس صیقل خورده باقی می ماند.

ظروفی که در هنر مس خاتم ساخته می‌شود عبارتند از: گز خوری مس و خاتم، آجیل خوری مس و خاتم، گلدان مس و خاتم، شیرینی خوری مس خاتم، بشقاب پرنده مس خاتم و...

  • ۹۸/۱۲/۲۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی